Hoe u kunt slagen in IT-outsourcing ?


De computersystemen van het bedrijf, ongeacht de activiteit, zijn essentieel geworden voor zowel zijn bestaan als zijn ontwikkeling. Hoe complexer ze echter worden, hoe moeilijker het wordt voor het bedrijf om te zorgen voor intern beheer van het systeem en IT-onderhoud, om nog maar te zwijgen van een diepgaande digitale transformatie.

Daarom bieden gespecialiseerde dienstverleners hun IT-outsourcingdiensten aan. Wat is IT-outsourcing? Voor wie zijn de IT-outsourcingdiensten? Is het een eenvoudig IT-onderhoud? Hoe kiest u uiteindelijk de IT-outsourcing die het beste bij uw bedrijf past? Hier zijn enkele antwoorden.

Wat is IT-outsourcing?




Tout voir Tout fermer
Bedrijfsapparatuur en IT-onderhoud
Alvorens over IT-outsourcing te praten, is het essentieel om de plaats van IT in het functioneren van een bedrijf te inventariseren. Allereerst zijn er de machines, de computers van elk werkstation maar ook de server waarop een besturingssysteem is geïnstalleerd, meestal Windows of Linux. Deze laatste beheert niet alleen de software van het bedrijf, gedeeld of niet, maar ook randapparatuur, scanners en printers, bijvoorbeeld messaging, toegang tot het web en de website van het bedrijf, verbindingstoegang, enz. Deze hardware en de bijbehorende software moeten natuurlijk veilig zijn en er moet voor computeronderhoud worden gezorgd, zodat deze apparatuur altijd in goede staat verkeert. Naast IT-onderhoud staat ook de optimalisatie van de werking van het bedrijf op het spel en rijst de vraag naar IT-outsourcing.
Beheer IT-onderhoud: bepaalde taken uitbesteden met IT-outsourcing?
Hoe complexer IT-systemen worden, ook voor VSE's en KMO's, hoe meer IT-onderhoud cruciaal en gespecialiseerd wordt. Als grote bedrijven het zich kunnen veroorloven om een IT-afdeling of een IT-afdeling te hebben die deze vaardigheden internaliseert, staan de kleinste bedrijven voor een echte moeilijkheid: de keuze om al dan niet een specialist in te huren voor het IT-onderhoud. Dat gezegd hebbende, worden de transacties ook steeds meer gespecialiseerd en een technicus, een specialist in het oplossen van IT-problemen, zal niet noodzakelijk de vaardigheden hebben om uw IT-systeeminfrastructuur te heroverwegen, de toename van de stromen van uw website te beheren of de veiligheid van uw databases te waarborgen.

IT-outsourcing blijkt hier een perfect passende oplossing. IT-outsourcing is namelijk een dienst die aanbiedt om alle of een deel van de IT-onderhouds- en systeembeheertaken uit te besteden. Vervolgens komt er een contract tot stand tussen de twee partijen, het bedrijf enerzijds en het IT-uitbestedingsbedrijf anderzijds, waarin de uitbestede taken die in het IT-uitbestedingscontract zijn opgenomen, nauwkeurig worden beschreven.
Waarom kiezen voor IT-outsourcing?
Het eerste sterke argument is dat IT-outsourcing de kosten voor het bedrijf aanzienlijk kan verlagen. Door IT-onderhoud uit te besteden, beperkt het bedrijf zijn personeelsbehoeften. Het is niet langer nodig om een beroep te doen op een toegewijd team. Minder personeel maar ook minder panden om hen te huisvesten. Ten tweede vereist de evolutie van hardware en software, IT-oplossingen, maar ook de internetomgeving, regelmatige monitoring en updates. Nogmaals, dit kost vaardigheid en tijd die het bedrijf kost. De IT-outsourcing dienstverlener, wiens core business is, zal altijd de meest innovatieve en efficiënte oplossingen kunnen bieden. Het bedrijf zal zo aan concurrentievermogen en efficiëntie kunnen winnen.

Ten slotte is beveiliging een essentieel probleem geworden van elk computersysteem. Vertrouwelijkheid van gegevens, weerstand tegen verschillende aanvallen, toegangsbeheer, deze kwesties evolueren voortdurend en vereisen constante aandacht, veel verder dan eenvoudig IT-onderhoud. IT-outsourcing kan het bedrijf van deze zorgen wegnemen en zich concentreren op zijn ontwikkeling en knowhow.
Hoe is IT-outsourcing georganiseerd?
E-commerce, gamingbedrijf, bedrijf dat vertrouwelijke databases beheert, snelgroeiende start-ups, elke activiteit heeft zijn specifieke kenmerken en beperkingen. IT-outsourcingdiensten passen zich aan deze vele situaties aan.


Wat houdt IT-outsourcing doorgaans in?

Hoewel elk IT-uitbestedingscontract specifieke clausules kan bevatten en aangepast kan worden aan de wensen van beide partijen, bevat het meestal verschillende punten:


  • Het IT-onderhoud van alle computers van het bedrijf en de server is het eerste en bijna essentiële onderdeel van een IT-outsourcingcontract. Het is evenzeer de reparatie van een beschadigde harde schijf als de vervanging van een toetsenbord, voorbijgaan aan de algemene vernieuwing van de computerapparatuur om de prestaties van het bedrijf en de aanpassing van zijn apparatuur aan zijn activiteiten te garanderen.
  • Het beheer, de beveiliging en de monitoring van netwerken en de server vormen het tweede punt van de IT-outsourcingdienst. Het toevoegen van nieuwe toegang voor de net aangenomen medewerker, het beheren van de toegangsstroom tot databases, het verwijderen van een scanner uit het netwerk, zijn enkele voorbeelden van taken die kunnen worden uitgevoerd in het kader van IT-outsourcing. Het kan ook gaan om het ontwerpen van de infrastructuur van uw server om deze zo goed mogelijk af te stemmen op uw activiteit, maar ook op de ontwikkeling ervan (bijvoorbeeld de oprichting van een nieuwe afdeling).
  • IT-assistentie is vaak opgenomen in het IT-outsourcingcontract. Het herdefiniëren van een vergeten wachtwoord, het beheren van een firewallprobleem, het deblokkeren van een "gecrasht" werkstation, maken deel uit van de IT-outsourcingdienst.


Verschillende vormen van IT-outsourcing

IT-outsourcing kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de behoeften en vereisten van beide partijen. Dat gezegd hebbende, kunnen we verschillende belangrijke soorten IT-outsourcing noemen.


  • Het bedrijf kan bijvoorbeeld een beroep doen op een bedrijf om IT-outsourcing alleen voor zijn IT-apparatuur uit te voeren. De serviceprovider zorgt daarom voor het onderhoud en het voorkomen van apparatuur- en netwerkstoringen. Afhankelijk van de leveranciers van IT-outsourcing, kan het contract voorzien in de onmiddellijke tussenkomst van een technicus op afstand of ter plaatse. Bij dit type IT-outsourcing behoudt het bedrijf de volledige autonomie in het beheer van zijn server, zijn IT-systeem en zijn software.
  • IT-outsourcing kan ook worden genoemd applicatie-IT-outsourcing. De serviceprovider is dan verantwoordelijk voor het beheer van de software en softwarepakketten van het bedrijf. Het is het bedrijf dat de eigenaar blijft en dus de licenties en verlengingen moet beheren.
  • Als het bedrijf het eigendom van software niet wil beheren, kan het zich abonneren op IT-outsourcing voor de levering van applicaties. In dit geval is de IT-outsourcing dienstverlener de eigenaar van de verschillende IT-oplossingen. Het ontlast het bedrijf dus van deze financiële kosten, maar ook van de verschillende inherente procedures - marktstudie, onderhandeling, verlenging van licenties, enz.
  • Ten slotte spreken we van wereldwijde IT-outsourcing wanneer het IT-outsourcingcontract elk van deze functies dekt. In steeds meer gevallen kan de IT-outsourcing-dienstverlener ook een dedicated IT-server aan zijn klant in zijn eigen pand verhuren. Ces solutions de serveur dédié ou de serveur mutualisé sont plébiscitées par les entreprises car elles réduisent les contraintes matérielles - sécurisation des locaux, garantie de la permanence du fonctionnement, gestion des flux, par exemple - et diminuent par là-même les coûts pour l' onderneming.












Hoe kiest u uw IT-outsourcing?

IT-outsourcing providers zijn talrijk en het wordt moeilijk om uit alle voorstellen te kiezen.


Wat u moet weten voordat u uw IT-outsourcing kiest

IT-outsourcing is gepland voor de lange termijn. Het is het onderwerp van een IT-outsourcingcontract dat forfaitair wordt opgesteld en doorgaans voor meerdere jaren wordt gesloten. Het is daarom noodzakelijk om IT-outsourcing te beschouwen als een partnerschap in de tijd en niet als een eenmalige hulp. Het is daarom essentieel om op tijd na te denken over de voorwaarden ervan.

Er zijn verschillende manieren om naar IT-outsourcing te kijken. Dit kan voor het bedrijf een eenvoudige manier zijn om de kosten te verlagen door een taak uit te besteden waarvoor te veel interne middelen nodig zijn. Met de steeds sterkere digitalisering van activiteiten kan IT-outsourcing echter worden gezien als een oplossing voor het integreren van bedrijfstransformaties door taken aan te passen en vaardigheden en processen te optimaliseren.

De IT-outsourcing-dienstverlener wordt, meer dan een manager, een echte speler in de transformatie van de systemen van het bedrijf.




Kies uw IT-outsourcingprovider

Om de IT-outsourcing-dienstverlener te vinden die bij u past, moet u eerst uw behoeften definiëren, ook op middellange termijn. Als uw behoeften beperkt zijn en u niet van plan bent de structuur en activiteiten van uw bedrijf fundamenteel te veranderen, kan een eenvoudige outsourcing van de IT-infrastructuur geschikt zijn. Omdat het het computeronderhoud van uw apparatuur verzekert, is het beter om een geografisch dichte partner te zoeken.

De kosten zijn niet het enige criterium waarmee u rekening moet houden en het is essentieel om in detail te zien met welke elementen rekening wordt gehouden in uw IT-outsourcingcontract. Het kan ook gecombineerd worden met het huren van een dedicated server of het hosten van uw eigen server.

Het opstellen van nauwkeurige en gedetailleerde specificaties met uw IT-outsourcing-dienstverlener is de beste manier om uw tevredenheid te verzekeren en om objectief de verschillende IT-outsourcingaanbiedingen te kunnen vergelijken.

Eenvoudige aanbieder voor IT-onderhoud of echte partner voor de digitale transformatie van uw bedrijf, IT-outsourcing is een innovatieve en schaalbare oplossing om uw kosten te verlagen en uw efficiëntie en concurrentievermogen te vergroten. Ontdek de verschillende IT-outsourcingoplossingen!