- Home
- Outsourcing
Outsourcing is een beroep, outsourcing is ons beroep

Vertrouw het beheer van uw infrastructuur toe aan experts en bevrijd uzelf van technische problemen
Omdat dagelijks beheer van een infrastructuur te allen tijde uitgebreide expertise en aandacht vereist, kan het kiezen voor het uitbesteden van het technisch onderhoud een rendabele keuze zijn voor uw bedrijf.Monitoring, supervisie, beheer, rapportage, technische ingrepen of dagelijkse ondersteuning om de infrastructuur te creëren en te modelleren in overeenstemming met uw behoeften en doelstellingen zijn allemaal vraagstukken die kunnen worden toevertrouwd aan een outsourcing-service, waardoor u uw onkosten beter onder controle kunt houden en dat u u opnieuw met de kernvragen van uw beroep kunt bezighouden.
Vraag een aangepaste offerte aan
Voorbeelden van infrastructuren die beheerd worden door de outsourcing-service van IKOULA
WEB en BDD (gescheiden zonder redundantie)
Ideaal voor niet-kritieke sites, maar die toch wat rekenkracht nodig hebben.
WEB en BDD (met redundantie)
Geschikt voor belangrijke sites en / of kritieke sites die hoge beschikbaarheid / redundantie vereisen
WEB en BDD (redundant gescheiden)
Komt overeen met datahosting van belangrijke gegevens en voldoet aan het Security Assurance Plan (SAP) van grote organisaties.
WEB, LAADBALANS,
OPSLAG en BDD (allemaal in redundantie)Richt zich op belangrijke sites, die end-to-end hoge beschikbaarheid / redundantie vereisen en een sterke en tijdstip gebonden toename van de belasting ondersteunen.
Ontdek de verschillende IKOULA-outsourcingsniveaus Verschillende serviceniveaus voor uw infrastructuren
LIBERTY-NIVEAU![]() en hardwaregarantie CADEAU Neem contact | PRIME-NIVEAU![]() + Toezicht en audit Neem contact | BUSINESS-NIVEAU![]() + Aanpassing van procedures en supervisie + Opslag Neem contact | FIRST-NIVEAU![]() + Volledige outsourcing (advies, evolutie, technisch beheer, ...) Neem contact |
---|
Begeleiding
Ondersteuning en aangepast advies | Commercieel ingenieursteam | Persoonlijke verkoopingenieur | Persoonlijke verkoopingenieur. Indien nodig een technische expert | Verkoopingenieur en persoonlijke technische expert |
---|---|---|---|---|
Persoonlijke projectmanager voor advies, monitoring en bouw van platforms | In optie | In optie |
Assistentie
Persoonlijke en veilige klantinterfaces (facturering, statistieken, rapporten ...) | ||||
---|---|---|---|---|
Verstrekken van operationele en incidentmeldingen | ||||
Toegang tot technische ondersteuning via e-mail | 24x7 | 24x7 | 24x7 | 24x7 |
Toegang tot technische ondersteuning via de telefoon | 9h - 19h 24 x 7 in optie | 9h - 19h 24 x 7 in optie | 9h - 19h 24 x 7 in optie | 24x7 |
Aanwezigheid on-site | 24x7 | 24x7 | 24x7 | 24x7 |
Gegarandeerd raamwerk van technische ingrepen | 9h - 19h | 24x7 | 24x7 | 24x7 |
Door de klant aangepaste interventieprocedures | ||||
Beschikbare tijd per maand voor klantverzoeken, exclusief reeds inbegrepen diensten (huidige operaties en incidentbeheer) | 3 uur per server | |||
Garantie technische interventietijd (GTI) per e-mail | 24 uur | 12 uur | 4 uur | 2 uur |
Garantie technische interventietijd (GTI) per telefoon | 1uur | 30min | 15min | 15min |
Proactieve interventietijdgarantie na het vinden van het probleem | binnen 4 uur | binnen 2 uur | binnen 1 uur | binnen 30 min. |
Direct contact met een gekwalificeerd contact in het datacenter (bij ons geen externe hotline!) | ||||
Afwikkeling tickets via mail door gekwalificeerd personeel (ondersteuningstechnicus, ondersteuningsingenieur, R en D) |
Uitrusting
Definitie van de architectuur die het best is aangepast aan uw behoeften | ||||
---|---|---|---|---|
Proactief voorstel voor de ontwikkeling van uw infrastructuren | ||||
Materialen en componenten getest en gecertificeerd door IKOULA | ||||
Materiaal gegarandeerd tijdens de gehele looptijd van de service | ||||
Gegarandeerde vervangingstijd (GTR-hardware) | binnen 24 uur | binnen 4 uur | binnen 4 uur | binnen 4 uur |
Systeembeheer
Ondersteunt volledig systeembeheer (web en database, alleen de applicatie wordt niet beheerd) | Root- / beheerderstoegang voor de client | Root- / beheerderstoegang voor de client | Root- / beheerderstoegang voor de client | |
---|---|---|---|---|
Ondersteuning voor toegangsbeheer en beperkte gebruikersrechten voor het bijwerken van servergegevens |
Toezicht
Systeemtoezicht (CPU, RAM, harde schijf ...), maandelijks rapport per e-mail. | ||||
---|---|---|---|---|
Monitoring van componenten en diensten per e-mail | ||||
Aanpassing van de monitoringprocedure (items, drempels en alarmniveaus, onder voorbehoud van validatie) | ||||
Ondersteuning van het alarmbeheer | Procedureboek opgesteld door de klant en ingesteld door IKOULA | Procedureboek opgesteld met de klant en ingesteld door IKOULA | ||
Beheer van ramp-ups (vinden en voorstellen van een adequate oplossing) |
Back-ups
Back-up | In optie | In optie | ||
---|---|---|---|---|
Back-up-ruimte | In optie | In optie | 40 GB inbegrepen Optioneel extra vermogen | 40 GB inbegrepen Optioneel extra vermogen |
Definitie van het back-up-beleid | Door de klant | Door de klant | Door de klant | Door de klant |
Realisatie van back-ups op verwisselbare media en archivering | In optie | In optie | In optie | In optie |
Back-ups herstellen in geval van een crash (systeem of hardware) | Door de klant via de webinterface | Door de klant via de webinterface | Door de klant via de webinterface | Door IKOULA in samenwerking met de klant |
Online-back-up database | MySQL en SQL-server In optie | MySQL en SQL-server In optie | MySQL en SQL-server In optie | MySQL en SQL-server In optie |
Veiligheid
Voltooide maandelijkse beveiligingsaudit - OpenVAS | ||||
---|---|---|---|---|
Optimalisatie van serverbeveiliging na beveiligingsaudit | In optie | |||
Het toepassen van beveiligingsupdates die zijn gevalideerd door de client | In optie | |||
Behandeling van het beheer van de veiligheidsregels van firewall | In optie | In optie | In optie |
Netwerken
Netwerksupervisie | 24x7 | 24x7 | 24x7 | 24x7 |
---|---|---|---|---|
Percentage beschikbaarheid netwerk / connectiviteitsgarantie | 99,90% | 99,95% | 99,95% | 99,95% |
Onze nagekomen verplichtingen
Niet-gerespecteerde beschikbaarheidspercentage* | 5 strafpunten per bevinding | 5 strafpunten per bevinding | 5 strafpunten per bevinding | |
---|---|---|---|---|
GTI niet gerespecteerd* | 1 punt per 1/2 uur te lang | |||
GTR niet gerespecteerd* | 1 punt per 1/4 uur te lang | |||
Naleving van de data van beschikbaarheid van de exploitatierapporten* | 1 punt per niet gerespecteerde data |
Zij hebben ons vertrouwen toegekend

MKB Prod
Ervan uitgaande dat het dagelijkse beheer van domeinnamen namens onze eigen klanten bewezen is middels complexe en tijdrovende wijze op de lange termijn, heeft dit ons afgeleid van onze kernactiviteiten. Door te kiezen voor het outsourcen van IKOULA, hebben we ons opnieuw gericht op het essentiële, waarbij we ons baseren op de waakzaamheid en het reactievermogen van hun teams.
www.mkbprod.com
MICROLOGICIEL (FIRMWARE)
Als uitgever van SaaS-softwareoplossingen hebben we een veilige, foutloze infrastructuur nodig. De outsourcing-teams van IKOULA hebben ons geholpen bij het creëren en installeren van een architecturale infrastructuur die aan onze behoeften voldoet en deze dagelijks beheert, zodat we ons op onze klanten kunnen concentreren.
www.micrologiciel.com
INDEXEL
Wij zijn een redactioneel en digitaal bureau. In feite is het belangrijk voor ons om te vertrouwen op een host die aanzienlijke belastingspieken kan ondersteunen. Door aan experts het totale beheer van onze informatiesystemen toe te vertrouwen om hiaten binnen de beveiliging te voorkomen, winnen we in rust en tijd.
www.indexel.com
CHANNELBP
ChannelBP is een referentiemagazine in het Channel IT B2B-universum, gericht op alle besluitvormers in de sector. Het was daarom ondenkbaar om een site over te laten aan de genade van hiaten binnen de beveiliging of niet in staat zijnde om aan zwaar verkeer te weerstaan. Door IKOULA te kiezen voor het hosten en uitbesteden van onze site, evenals de sites die aansluiten bij onze activiteit, is een continuïteit van onze activiteit gegarandeerd en kan de redactie de nodige tijd vrijmaken voor het maken van rapporten, zonder zich zorgen te maken over de technische kant.
www.channelbp.com
ADELE.ORG
ADELE.ORG is een platform gewijd aan het vinden van huisvesting in een studenten- of universiteitsresidentie. Vanwege zijn activiteit kent de site meerdere keren per jaar pieken en moest deze een host vinden die de werking van het platform zonder onderbreking kon garanderen, terwijl deze snel kon evolueren in geval van belastingstoename. De expertise van de IKOULA-teams stelt ons gerust en biedt studenten en actieve jongeren, maar ook onze medewerkers die de huurcontracten beheren, een optimaal platform.
www.adele.orgHebt u nog iets anders nodig?Ontdek onze beheeroplossingen
Kies het juiste serviceniveau Veelgestelde vragen
- Waarom zijn infrastructuur uitbesteden?
- Als u voor outsourcing kiest, kunt u het onderhoud van uw machines toevertrouwen aan professionals, die de verschillende problemen van de sector op perfecte wijze beheersen.
- Kiezen voor outsourcing betekent kiezen voor:
- Gemoedsrust: als u kiest voor outsourcing, kunt u via ons beveiligde Extranet in realtime op de hoogte worden gehouden van de status van uw infrastructuur. Indien nodig grijpen onze teams van experts vanuit onze datacenters automatisch in. U hoeft zich hier dus geen zorgen meer over te maken! U kunt zich opnieuw concentreren op uw kernactiviteiten!
- Beveiliging: omdat de beveiliging van computersystemen onze prioriteit is, volgen onze teams een zeer strikt dagelijks wachtprotocol, waarmee ze mogelijke fouten kunnen identificeren en zo snel mogelijk kunnen corrigeren. In dit protocol zijn inbegrepen:
- Geavanceerde monitoring met geverifieerde bronnen (sites van besturingssystemen, zoals Debian of Centos, maar ook gespecialiseerde sites zoals ANSSI, Zataz of NVD)
- Een update van de interne informatiebases, met een lijst van de applicatie-informatie (namen en versies in kwestie) maar ook klantdocumentatie, met uitleg van de geconstateerde hiaten en corrigerende maatregelen (beschikbaar via het Extranet van elke klant).
- Directe communicatie met klanten naar aanleiding van de ernst van de geïdentificeerde hiaten, om de uit te voeren operaties te plannen
- Het beheer: vanuit het beveiligde Extranet van IKOULA kunt u de prestaties van uw platform volgen op basis van uw KPI's. Onze teams begeleiden u ook om uw infrastructuur aan te passen aan de evolutie van uw bedrijf, terwijl u uw kosten beheert.
- Wat houdt IKOULA's outsourcing concreet in?
- Omdat elk bedrijf zijn eigen infrastructuur en verschillende behoeften heeft, biedt IKOULA 4 verschillende niveaus van outsourcing: LIBERTY, PRIME, BUSINESS en FIRST. Elk serviceniveau volgt drie hoofdassen: monitoring, back-up / herstel en systeembeheer.
- Monitoring (Zabbix-tool):
- LIBERTY-niveau: Controle van de status van de fysieke of virtuele server ("omhoog" of "omlaag") en controle van bepaalde netwerkpoorten.
- PRIME-niveau: Standaardmonitoring via Zabbix. Deze tool voert nauwkeurige metingen uit en controleert de status van systeembronnen (RAM, CPU, schijf, netwerk, enz.) en services (https, web, zoeken, bdd, enz.).
- BUSINESS en FIRST-niveau: Geavanceerde monitoring met aangepaste sondes om de beschikbaarheid te controleren, maar ook het verbruik van middelen. Op een webplatform wordt bijvoorbeeld de responstijd van een startpagina gecontroleerd. Deze maatregelen worden vastgelegd en vergeleken om dienstdegradaties vast te stellen. Voorbij een bepaalde drempel worden waarschuwingen verzonden en is menselijk ingrijpen noodzakelijk. Deze interventies kunnen stroomopwaarts worden gepland in een bestek met procedures.
- Back-up / herstel:
- LIBERTY en PRIME-niveau: Beschikbaar als optie
- BUSINESS-niveau: de klant behoudt de volledige bevoegdheden over zijn back-up en herstellingen. IKOULA blijft indien nodig beschikbaar om de klant te adviseren over de in te stellen hulpmiddelen.
- FIRST-niveau: IKOULA-teams beheren de back-up en de restauraties namens de klant volgens de stroomopwaartse criteria. De klant kan een item niet wijzigen of herstellen zonder eerst de outsourcing-service te gebruiken. De aanwezigheid van een firewall is ook verplicht.
- Systeembeheer:
- LIBERTY-niveau: inclusief bewaking van uw infrastructuur en sommige netwerkpoorten
- PRIME-niveau: omvat naast het LIBERTY-niveau de systeemmonitoring van uw platforms (CPU, RAM, harde schijf, [...])
- BUSINESS-niveau: omvat naast het PRIME-niveau geavanceerde en gepersonaliseerde monitoring, back-up / herstel en acties om de beschikbaarheid van services te behouden, volgens een procedureleidraad dat stroomopwaarts met de klant is gedefinieerd
- FIRST-niveau: definieert naast het BUSINESS-niveau de menselijke arbeidstijd die nodig is voor het dagelijkse beheer van het platform (beveiligingsupdate, software)
- Hoe kan men toezicht houden op zijn externe platforms?
- Om outsourcing van uw platforms te ondersteunen, biedt IKOULA u verschillende rapportage- en monitoringtools, toegankelijk via een enkele en veilige webinterface, Extranet genaamd. Hiermee beschikt u over alle informatie die u nodig hebt om uw platforms te beheren:
- Toezicht op systemen en diensten
- Controledashboards
- Controle van de belangrijkste indicatoren
- Interventierapporten
- Jaarlijkse evaluatie, identificatie van nieuwe potentiële behoeften, definitie van belangrijke oriëntaties
- Worden alle applicaties ondersteund door de outsourcingteams?
- Als experts beheersen de IKOULA-teams vele toepassingen, waaronder de volgende (niet-limitatieve lijst)
- Linux:
- Webservices (Apache, Nginx, lighttpd, NodeJS, Haproxy, Varnish, Tomcat, PHP - FPM & module, Plesk [...])
- Databases (MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie, MongoDB - enkel of replicatie, SQlite [...])
- Applicaties (Docker, Supervisor,Bascule, CoroSync [...])
- Windows:
- Webservices (IIS, Apache, Nginx, PHP - FPM & module, Plesk [...])
- Databases (Microsoft SQL Server - enkel of replicatie, MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie [...])
- Linux:
- Waarom IKOULA kiezen?
- Kiezen voor outsourcing door IKOULA biedt bepaalde voordelen:
- De supervisie kan volledig worden aangepast:
- sjablonen, "made in IKOULA", kunnen worden toegepast, met aanpassing van de drempels
- webscenario's kunnen worden gemaakt en bijgehouden, op basis van de retourcode, het zoeken naar een tekst op de pagina en de responstijd
- specifieke elementen van toezicht kunnen in samenwerking met IKOULA-teams worden gecreëerd
- interventieprocedures in geval van waarschuwingen kunnen ook worden ingesteld
- Back-ups genieten een speciale aandacht:
- ze kunnen worden aangepast (uur, periodiciteit en gevolgde back-up-methode: bestandskopie, dump, enz.)
- ze bevinden zich standaard op een externe site, als bijvoorbeeld uw infrastructuur zich in ons IKDC1-datacenter bevindt, bevindt de back-up zich automatisch in ons 2e IKDC2-datacenter en vice versa)
- Er zijn verschillende mogelijkheden van PRA, het is mogelijk om het hoofdplatform volledig te repliceren of om een kleiner platform met een verminderde werking te hebben.
- De supervisie kan volledig worden aangepast:
- Welke acties kunnen concreet worden uitgevoerd door de outsourcing-teams van IKOULA?
- Het hangt allemaal af van het gekozen serviceniveau en de doelstellingen / behoeften van het bedrijf. Wij kunnen bijvoorbeeld vermelden:
- Het creëren van een VirtualHost (webconfiguratie, database met de gebruiker, SFTP-gebruiker, enz.).
- Analyse en implementatie van specifieke configuraties volgens de behoeften van de klant (omleiding, herschrijven van URL's, cache, enz.).
- Het volgen van updates en hiaten betreffende de beveiliging van servers en applicaties, met analyse en voorstellen van oplossingen aan de klant, en vervolgens de toepassing van patches in overeenstemming met de klant.
- Monitoring van het platform, met advies over de evolutie van deze laatste. Er kan zelfs worden gedacht aan een stuurgroep, hetzij in conf-call of zelfs op locatie.
- Dagelijkse monitoring van platformback-ups, met automatische correctie van fouten (upgrade, enz.). Het belangrijkste is om ALTIJD een functionele back-up te hebben!