Informatiebeheer bij IKOULA

Informatiebeheer is een beroep, informatiebeheer is ons beroep

Host sinds 1998Franse hostVoor bedrijven is het beheer van informatiesystemen meer dan ooit een van hun meest cruciale en onvermijdelijke taken, maar het kan op lange termijn uiterst tijdrovend zijn.

Kiezen voor een volledige uitbesteding van dit beheer, door de infrastructuren toe te vertrouwen aan specialisten in IT-hosting en faciliteitenbeheer, wordt dan een zeer verstandige strategische keuze.

Door het technisch onderhoud, de monitoring, het toezicht en de back-up op zich te nemen, stelt IKOULA u in staat u te concentreren op uw kernactiviteiten, terwijl het u adviseert en ondersteunt bij het opzetten van infrastructuren die voldoen aan uw behoeften en u in staat stellen uw doelstellingen te bereiken.

3 service levels
om aan alle behoeften te voldoen



Het aanbod informatiebeheer van IKOULA is gebaseerd op een gemeenschappelijke basis van verbintenissen, waaraan 3 dienstverleningsniveaus worden toegevoegd, om zich aan te passen aan de behoeften en doelstellingen van elk bedrijf.

Onze nagekomen verplichtingen :
Noodzakelijk onderhoud van de IT-apparatuur.
Garantie op het materiaal voor de duur van het contract.
Toegang tot technische ondersteuning via de speciale interface, maar ook via e-mail
Een team van snel reagerende experts tot uw dienst


Onze 3 service levels
Niveau SILVER : gebaseerd op een professionele infrastructuur en een professioneel netwerk, garandeert dit niveau een klantgerichte en materiële ondersteuning, gecombineerd met een algemeen toezicht
Niveau GOLD : naast de bovengenoemde diensten is er een gepersonaliseerd toezicht, evenals ondersteuning voor OS-beheer
Niveau PLATINUM : het meest complete niveau, omvat de voorgaande diensten en garandeert de volledige outsourcing van de informatiesystemen van het bedrijf, met een toegewijd team van technici, maar ook de wereldwijde ondersteuning van de OS- en softwarelagen.



U kunt een aanvraag voor een gepersonaliseerde offerte sturen naar ons verkoopteam via telefoon of e-mail.
U ontvangt binnen maximaal 24 uur een antwoord. Onze technische teams zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.






Ontdek de verschillende IKOULA outsourcingsniveaus Verschillende serviceniveaus voor uw infrastructuren

Informatiebeheer
SILVER

Niveau PRIMEDit niveau garandeert
klanten- en materiaalondersteuning
Neem contact met ons op
Informatiebeheer
GOLD

BEDRIJFSNIVEAU Niveau SILVER
+ gepersonaliseerde begeleiding
Neem contact met ons op
Informatiebeheer
PLATINUM

Niveau FIRSTNiveau GOLD
+ Volledige outsourcing (advies, evolutie, technisch beheer, ...)
Neem contact met ons op

De nieuwe lijst van diensten omvat

Toegang tot technische ondersteuning via e-mail 24 x 7
Persoonlijke en veilige klantinterfaces (facturering, statistieken, rapporten ...)
Rechtstreeks contact met een gekwalificeerde contactpersoon in het datacentrum
Afhandeling van vragen door gekwalificeerd personeelN1N1N2
Definitie van het back-up-beleid door de klant
Persoonlijke verkoopingenieur
Systeemtoezicht (CPU, RAM, harde schijf ...) en programmatoezicht, maandelijks rapport per e-mail.
Percentage beschikbaarheid netwerk / 99,95% connectiviteitsgarantie
Garantie technische interventietijd (GTI) per e-mail6 uur4 uur2 uur
Garantie technische interventietijd (GTI) per telefoon30 min15 min15 min
Proactieve interventietijdgarantie na het vinden van het probleemBest effortBinnen 1 uurBinnen 30 min.
Gegarandeerde vervangingstijd (GTR-hardware)Binnen 12 uurBinnen 4 uurBinnen 4 uur
Back-up ruimte50 GB inbegrepen100 GB inbegrepen100 GB inbegrepen
Dagelijkse verificatie van back-upsOptieOptie
Aanpassing van de monitoringprocedure (items, drempels en alarmniveaus, onder voorbehoud van validatie)
Ondersteuning van het alarmbeheer**
Beheer van ramp-ups (vinden en voorstellen van een adequate oplossing)
Toegang tot technische ondersteuning via de telefoon 24 x 7OptieOptie
Maandelijkse tijd besteedt aan verzoeken van klanten, exclusief services die al zijn inbegrepenOptie30 min per server1 uur per server
Speciale firewallOptieOptie
Proactief voorstel voor de ontwikkeling van uw infrastructuren
Ondersteunt volledig systeembeheer (web en database, alleen de applicatie wordt niet beheerd)
Het toepassen van beveiligingsupdates die zijn gevalideerd door de clientOptie
Operationeel Account Manager (AOM)OptieOptieOptie
Mogelijkheid tot het opzetten van een noodhersteloplossing - uw gegevens worden gehost in 2 datacentersOptieOptieOptie
Duur van de verbintenis12 maanden12 maanden12 maanden
*Procedureboek opgesteld door de klant en ingesteld door IKOULA



Geïnteresseerd in outsourcing?Neem contact op met onze experts over uw behoeften en ontdek het serviceniveau dat bij u past. NEEM CONTACT OP MET ONZE VERKOOPAFDELING
Voorbeelden van infrastructuren die beheerd worden door de outsourcing-service van IKOULA
  • WEB & BDD(gescheiden zonder redundantie)
    WEB & BDD

    Ideaal voor niet-kritieke sites, maar die toch wat rekenkracht nodig hebben.

  • WEB & BDD(met redundantie)
    WEB & BDD

    Geschikt voor belangrijke sites en / of kritieke sites die hoge beschikbaarheid / redundantie vereisen

  • WEB & BDD(gescheiden in redundantie)
    WEB & BDD

    Komt overeen met datahosting van belangrijke gegevens en voldoet aan het Security Assurance Plan (SAP) van grote organisaties.

  • PLESK SERVER
    OUTSOURCING
    PLESK SERVER OUTSOURCING

    Perfect voor een team van webontwikkelaars of kleine webagentschappen. U wordt ondersteund door onze experts voor de opbouw en evolutie van uw infrastructuur.

  • WEB, LOAD BALANCING,
    OPSLAG en BDD
    (allemaal in redundantie)
    WEB, LAADBALANS, OPSLAG en BDD

    Richt zich op belangrijke sites, die end-to-end hoge beschikbaarheid / redundantie vereisen en een sterke en tijdstip gebonden toename van de belasting ondersteunen.

Wilt u uw architectuur aanpassen?Met het advies en de hulp van IKOULA-teams. Neem contact op met onze verkoopafdeling


















Zij hebben ons vertrouwen toegekend

Kies het juiste serviceniveau Veelgestelde vragen

Alles bekijken Alles sluiten
Hoe helpt Managed Services het MKB zich te ontwikkelen?
Door outsourcing kunnen KMO's profiteren van IT-onderhoud dat vergelijkbaar is met dat van grote bedrijven, die vaak een team hebben dat gespecialiseerd is in deze sector.
Hoe kan men toezicht houden op zijn externe platforms?
Om outsourcing van uw platforms te ondersteunen, biedt IKOULA u verschillende rapportage- en monitoringtools, toegankelijk via een enkele en veilige webinterface, Extranet genaamd.
Hiermee beschikt u over alle informatie die u nodig hebt om uw platforms te beheren:
  • Toezicht op systemen en diensten
  • Controledashboards
  • Controle van de belangrijkste indicatoren
  • Interventierapporten
  • Jaarlijkse evaluatie, identificatie van nieuwe potentiële behoeften, definitie van belangrijke oriëntaties
Hoe Managed Services activeren?
Allereerst moet u een account aanmaken en alles duidelijk maken. Vervolgens kunt u op uw klantenportaal inloggen om een dedicated server of VPS te kiezen.
Hoe succesvol te zijn in Managed Services?
Het is essentieel om de behoeften en verwachte resultaten te definiëren door een contract op te stellen waarin beide partijen het op alle punten volledig eens zijn, maar eerst het bedrijf moet kiezen de gewenste Managed Services niveau (volledig of niet). En bovenal moet de klant constant in gesprek zijn met de provider, zodat er geen problemen ontstaan.
Waarom bedrijfsgegevens beveiligen met Managed Services?
Dit minimaliseert ongevallen zoals verlies of diefstal van gegevens en het lekken van vertrouwelijke informatie door hackers of door een medewerker.
Waarom de beheer van uw server uit te besteden?
Dankzij Managed Services bedrijven moeten hebben geen meer oververhitting of uitval problemen omdat de gegevens in zeer beveiligde datacenters worden opgeslagen. Door deze methode toe te passen, blijft het bedrijf bovendien op het snijvlak van technologie.
Waarom IKOULA kiezen?
Kiezen voor outsourcing door IKOULA biedt bepaalde voordelen:
  • De supervisie kan volledig worden aangepast:
    • sjablonen, "made in IKOULA", kunnen worden toegepast, met aanpassing van de drempels
    • webscenario's kunnen worden gemaakt en bijgehouden, op basis van de retourcode, het zoeken naar een tekst op de pagina en de responstijd
    • specifieke elementen van toezicht kunnen in samenwerking met IKOULA-teams worden gecreëerd
    • interventieprocedures in geval van waarschuwingen kunnen ook worden ingesteld
  • Back-ups genieten een speciale aandacht:
    • ze kunnen worden aangepast (uur, periodiciteit en gevolgde back-up-methode: bestandskopie, dump, enz.)
    • ze bevinden zich standaard op een externe site, als bijvoorbeeld uw infrastructuur zich in ons IKDC1-datacenter bevindt, bevindt de back-up zich automatisch in ons 2e IKDC2-datacenter en vice versa)
  • Er zijn verschillende mogelijkheden van PRA, het is mogelijk om het hoofdplatform volledig te repliceren of om een kleiner platform met een verminderde werking te hebben.
Waarom zijn infrastructuur uitbesteden?
Als u voor outsourcing kiest, kunt u het onderhoud van uw machines toevertrouwen aan professionals, die de verschillende problemen van de sector op perfecte wijze beheersen.
    Kiezen voor outsourcing betekent kiezen voor:
  • Gemoedsrust: als u kiest voor outsourcing, kunt u via ons beveiligde Extranet in realtime op de hoogte worden gehouden van de status van uw infrastructuur. Indien nodig grijpen onze teams van experts vanuit onze datacenters automatisch in. U hoeft zich hier dus geen zorgen meer over te maken! U kunt zich opnieuw concentreren op uw kernactiviteiten!
  • Beveiliging: omdat de beveiliging van computersystemen onze prioriteit is, volgen onze teams een zeer strikt dagelijks wachtprotocol, waarmee ze mogelijke fouten kunnen identificeren en zo snel mogelijk kunnen corrigeren. In dit protocol zijn inbegrepen:
    • Geavanceerde monitoring met geverifieerde bronnen (sites van besturingssystemen, zoals Debian of Centos, maar ook gespecialiseerde sites zoals ANSSI, Zataz of NVD)
    • Een update van de interne informatiebases, met een lijst van de applicatie-informatie (namen en versies in kwestie) maar ook klantdocumentatie, met uitleg van de geconstateerde hiaten en corrigerende maatregelen (beschikbaar via het Extranet van elke klant).
    • Directe communicatie met klanten naar aanleiding van de ernst van de geïdentificeerde hiaten, om de uit te voeren operaties te plannen
  • Het beheer: vanuit het beveiligde Extranet van IKOULA kunt u de prestaties van uw platform volgen op basis van uw KPI's. Onze teams begeleiden u ook om uw infrastructuur aan te passen aan de evolutie van uw bedrijf, terwijl u uw kosten beheert.
Wat houdt IKOULA's outsourcing concreet in?
Elk bedrijf heeft zijn eigen infrastructuur en verschillende behoeften, daarom biedt IKOULA 3 verschillende niveaus van outsourcing: SILVER, GOLD en PLATINUM. Elk serviceniveau volgt 3 hoofdassen: monitoring, back-up/herstel en systeembeheer.
  1. Monitoring (Zabbix-tool):
    • SILVER niveau: Standaard monitoring via Zabbix. Deze tool voert nauwkeurige metingen uit en controleert de status van systeembronnen (RAM, CPU, schijf, netwerk, enz.) en services (https, web, zoeken, bdd, enz.).
    • GOLD - en PLATINUM-niveau: geavanceerde monitoring met gepersonaliseerde sondes, om de beschikbaarheid maar ook het verbruik van hulpbronnen te controleren. Op een webplatform wordt bijvoorbeeld de responstijd van een homepage gecontroleerd. Deze metingen worden geregistreerd en vergeleken om servicedegradaties te identificeren. Boven een bepaalde drempel worden waarschuwingen verzonden en is menselijk ingrijpen noodzakelijk. Deze interventies kunnen stroomopwaarts worden gepland in een procedureboek.
  2. Back-up / herstel:
    • SILVER niveau: 50 GB inbegrepen
    • GOLD niveau: 100 GB inbegrepen
    • PLATINUM-niveau: 100 GB inbegrepen, met dagelijkse verificatie van back-ups. De IKOULA-teams beheren namens de klant back-ups en herstel volgens vooraf vastgestelde criteria. De klant kan een element niet wijzigen of herstellen zonder eerst de uitbestedingsdienst te doorlopen. Ook de aanwezigheid van een firewall is verplicht.
  3. Systeembeheer:
    • PLATINUM-niveau: volledige systeembeheerondersteuning (web en database, alleen de applicatie wordt niet beheerd)
Wat is het voordeel van Managed Services ?
Er zijn verschillende voordelen tussen tijd en geld besparen, veiligheid van gegevensbescherming en ook anticiperen op problemen, omdat dit de experts zijn die ervoor zorgen. En ook juridisch door de verantwoordelijkheid bij IT-gerelateerde problemen over te dragen aan de dienstverlener.
Wat Managed Services bevatten?
Allereerst moet u weten wat voor soort Managed Services het bedrijf heeft gekozen, maar voor de meeste van hen omvat dit het onderhoud van het computerpark, de monitoring en de beveiliging van alle systemen en netwerken, een technische ondersteuning en een assistentie voor de verschillende gebruikers en tot slot een evolutie van het computerpark zodat het blijvend efficiënt is.
Wat zijn Managed Services?
Het betreft een bedrijf die zijn IT-systeem (het beheer van zijn computers, zijn gegevens en zijn software gegevens) toevertrouwt aan een hosting provider. Deze uitbesteding kan volledige of gedeeltelijke zijn.
Welke acties kunnen concreet worden uitgevoerd door de outsourcing-teams van IKOULA?
Het hangt allemaal af van het gekozen serviceniveau en de doelstellingen / behoeften van het bedrijf. Wij kunnen bijvoorbeeld vermelden:
  • Het creëren van een VirtualHost (webconfiguratie, database met de gebruiker, SFTP-gebruiker, enz.).
  • Analyse en implementatie van specifieke configuraties volgens de behoeften van de klant (omleiding, herschrijven van URL's, cache, enz.).
  • Het volgen van updates en hiaten betreffende de beveiliging van servers en applicaties, met analyse en voorstellen van oplossingen aan de klant, en vervolgens de toepassing van patches in overeenstemming met de klant.
  • Monitoring van het platform, met advies over de evolutie van deze laatste. Er kan zelfs worden gedacht aan een stuurgroep, hetzij in conf-call of zelfs op locatie.
  • Dagelijkse monitoring van platformback-ups, met automatische correctie van fouten (upgrade, enz.). Het belangrijkste is om ALTIJD een functionele back-up te hebben!
Welke Managed Services niveaus kiezen?
Kijkt de verschillende Managed Services niveaus aanbiedingen na op onze website. Vervolgens is het noodzakelijk om het reactievermogen, de flexibiliteit, de expertise en de veiligheid te beoordelen om te weten welke niveau te kiezen. En bovenal is het beter om te evolueren naar modulaire aanbiedingen (dat wil zeggen dat deze laatste aangepast en gepersonaliseerd worden volgens de behoeften van de klant) dan pakketaanbiedingen.
Worden alle applicaties ondersteund door de outsourcingteams?
Als experts beheersen de IKOULA-teams vele toepassingen, waaronder de volgende (niet-limitatieve lijst)
  • Linux:
    • Webservices (Apache, Nginx, lighttpd, NodeJS, Haproxy, Varnish, Tomcat, PHP - FPM & module, Plesk [...])
    • Databases (MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie, MongoDB - enkel of replicatie, SQlite [...])
    • Applicaties (Docker, Supervisor,Bascule, CoroSync [...])
  • Windows:
    • Webservices (IIS, Apache, Nginx, PHP - FPM & module, Plesk [...])
    • Databases (Microsoft SQL Server - enkel of replicatie, MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie [...])
Meer informatie over het MSP outsourcing aanbod