Het http-protocol: de codes en hun betekenis

De http-codes, ook bekend als statuscodes, bieden een antwoord op een vraag die een gebruiker in een browser heeft gesteld. Deze codes bieden informatie over de status van een URL, bijvoorbeeld een website of een zoekopdracht. U kent vast en zeker het 404-foutbericht. Dit is een http-code.

Deze codes worden ingedeeld in vijf categorieën: elk geeft een ander type status aan en beïnvloedt op de een of andere manier de verwijzing van jouw platform, evenals het gedrag van bezoekers. Als je ze begrijpt, kan je het onderhoud en beheer van je website optimaliseren.

Hoe werkt het http-protocol?

Om toegang te krijgen tot een website of een webpagina, is het noodzakelijk om zijn URL, dit wil zeggen zijn adres, te hebben. Dit wordt ingevoerd in de zoekbalk van de browser, die een signaal verzendt naar de server die het platform host.

Dit signaal, samengesteld uit verschillende informatie, maar ook het antwoord van de server, worden verzonden dankzij het http- protocol. Deze kan vervolgens de status van de website aangeven en ook de behandeling van het verzoek dat door de navigator wordt verzonden.

Als er bijvoorbeeld een probleem optreedt tijdens het verbinden met de website of een bepaalde pagina, wordt een http-code weergegeven voor de gebruiker. Daarentegen, als de bewerking succesvol wordt uitgevoerd, zal er geen bericht verschijnen voor de gebruiker.

We hebben eerder de statuscode 404 genoemd: het informeert de gebruiker via een speciale pagina die automatisch wordt gegenereerd, dat hij niet in de mogelijkheid is om toegang te krijgen tot een bepaalde URL. Daarom wordt de http-code ook de statuscode genoemd.

De verschillende codes en hun betekenis

De betekenis van de verschillende http-codes is eigenlijk gebaseerd op de status van een website of pagina. We vinden ook 5 verschillende categorieën terug, voor 5 types statussen.

De statuscodes 100

De statuscodes 100 informeren de client (dat wil zeggen de browser en nog specifieker, de gebruiker ervan) dat het verzoek momenteel wordt verwerkt. In dit geval wordt er geen bericht weergegeven in de browser.

De statuscodes 200

Deze categorie informeert de client dat het verzoek is geslaagd. Ook kan de navigatie probleemloos worden uitgevoerd. De internetgebruiker kan de http-code niet zien, omdat hij enkel toegang heeft tot de inhoud van de URL die hem interesseert. De statuscode 2>200 OK geeft daarom aan de browser aan dat de informatie correct is verwerkt door de server.

De statuscodes 300

In dit geval heeft de server rekening gehouden met het verzoek, maar kan dit niet zonder de actie van de client. Er moet ook een aanvullende procedure worden gestart om de inhoud van de pagina te kunnen weergeven. Deze http-codes worden voornamelijk gebruikt voor omleidingen.

  • De statuscode 301: in dit geval moet de browser de internetgebruiker doorsturen naar een andere pagina. De webmaster heeft een omleiding gemaakt om de bezoeker van de ene webpagina naar een andere te sturen. Dit betekent echter niet dat de inhoud identiek zal zijn. De internetgebruiker kan geen omleidingsbericht zien, enkel de bestemmingspagina. Het gaat hier om een definitieve adreswijziging. De statuscode 301 kan ook worden gebruikt wanneer een website bijvoorbeeld de domeinnaam heeft gewijzigd.
  • De statuscode 302: als hierboven vermelde code betrekking heeft op de laatste adreswijzigingen, wordt deze gebruikt voor tijdelijke wijzigingen. De oude URL blijft overigens nog steeds geldig, maar kan momenteel niet worden geraadpleegd, zolang de webmaster de omleiding niet opheft. Maar nogmaals, de gebruiker zal dit bericht niet opmerken. Het gaat dankzij zijn browser automatisch naar de betreffende omleidingspagina.

De statuscodes 400

Deze http-codes zijn een fout van de kant van de client. Het verzoek is correct ontvangen, maar het kan niet worden verwerkt. Je kent vast en zeker de statuscode 404, die wordt gegenereerd wanneer de gevraagde URL niet correct werd geschreven. We zullen ook zien dat een andere interpretatie mogelijk is.

  • De statuscode 403 forbidden: hier heeft de client geen toegang tot de URL van zijn keuze, omdat voor zijn toegang een verificatie is vereist, een autorisatie die is ingesteld door de webmaster.
  • De statuscode 404 not found: als het zou kunnen dat de URL foutief geschreven is, heeft foutcode 404 ook betrekking tot de problemen van verbroken of verbroken links. Het gevraagde adres bestaat niet meer. In dit geval wordt de bezoeker doorverwezen naar een 404-foutpagina die automatisch wordt gegenereerd of aangepast door de webmaster. Het kan dan een oplossing voorstellen, bijvoorbeeld terugkeren naar de startpagina van de website of naar een gelijkaardige inhoud gestuurd worden dan degene die niet meer bestaat.

De statuscodes 500

In dit geval is de server defect. Hij kon het verzoek van de klant niet verwerken.

  • De interne servercode 500: deze fout, van onverwachte aard, geeft aan dat het probleem intern is. De beheerder moet hier ook kennis van nemen en de juiste onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.
  • De statuscode 503 – service not available: dit bericht verschijnt wanneer een server niet langer in staat is om op het verzoek van de client te reageren. Dit is het geval wanneer een site te veel bezoekers ontvangt en niet in de mogelijkheid is om ze allemaal af te handelen. Dit is echter een storing die zeer snel door de beheerder in aanmerking wordt genomen.

Impact en beheer van http-codes op een website

Het uiterlijk van een http-code heeft natuurlijk min of meer ernstige gevolgen voor het gedrag van de internetgebruikers, maar ook voor die van de zoekmachines.

Zo moet elke webmaster een constante bewaking uitvoeren, om bijvoorbeeld dode koppelingen of de zwakheden van de server te detecteren en foutmeldingen te vermijden.

De impact op de bezoekers

Een HTTP-code 404 is bijzonder frustrerend voor de internetgebruiker, die de neiging heeft om de betreffende site weg te klikken en hem niet meer te vertrouwen. Hierdoor kan er een aanzienlijke daling van het verkeer ontstaan (een criterium dat van groot belang is voor jouw verwijzingen).

Dit is met name van belang voor e-commercesites en voor online serviceproviders, wiens bedrijf uitsluitend afhankelijk is van hun internetplatform. Zoals we al vermeldden, is een constante bewaking en onderhoud absoluut onmisbaar, om een ​​functionele website voor te kunnen stellen.

De impact op zoekmachines

Om deze http-codes te detecteren, gebruiken de zoekmachines indexrobots die de verschillende pagina's van een website kunnen analyseren. Hoe meer foutmeldingen en http-codes zich vermenigvuldigen op een platform, hoe meer de zoekmachines ze interpreteren als een gebrek aan onderhoud. Hierdoor kan je positie op de zoekpagina's dalen.

Hoe kan ik de http-codes optimaal beheren?

Hoewel niet alle http-codes kunnen worden ondersteund, zijn andere eenvoudig genoeg om te beheren. Dit is bijvoorbeeld het geval voor statuscode 404. Hulpprogramma's zoals Google Search Console kunnen je helpen om gebroken links te identificeren en, als deze afkomstig zijn van jouw eigen website en niet van een externe pagina, is het goed mogelijk om een ​​301-omleiding uit te voeren naar een andere pagina.

Controleer echter of de inhoud ervan relevant is en vergelijkbaar met degene die niet langer bestaat. Zo kan je zeker op het verzoek van je bezoekers beantwoorden. Hiermee kan je jouw positionering in de zoekmachines eveneens behouden. De andere oplossing is om de internetgebruiker naar de startpagina van je website om te leiden.

Uiteraard is het een taak van lange adem om de dode links te markeren en de 404-codes uit te roeien. Meer nog, het is niet altijd mogelijk om te voorkomen dat dit type bericht verschijnt. Ook is het in sommige gevallen beter om zich te focussen op de foutpagina.

HTTP-codes beheren op een creatieve foutpagina

We hebben eerder de frustratie en teleurstelling vermeld die zijn ontstaan ​​door het verschijnen van een 404-foutmelding en daarom wordt sterk aangeraden om deze pagina aan te passen, om het vertrouwen van de internetgebruikers terug te winnen.

Je kan de bezoeker met een vleugje humor, maar ook door een design te gebruiken dat samenhangt met dat van jouw website, aanmoedigen om bijvoorbeeld de startpagina te bezoeken, hem de structuur van je website te laten ontdekken of hem eenvoudigweg te informeren over de aard van het probleem. Dit is mogelijk met de plug-ins van jouw CMS, dus maak er zeker gebruik van!

Andere interessante artikelen

Een DDoS-aanval: hoe kan je dit uitleggen en het voorkomen?

Heb je meer informatie nodig? Vraag advies aan een van onze specialisten. Contacteer onze sales afdeling.