Outsourcing is een beroep, outsourcing is ons beroep

Uw server uitbesteden

Vertrouw het beheer van uw infrastructuur toe aan experts en bevrijd uzelf van technische problemen

Omdat dagelijks beheer van een infrastructuur te allen tijde uitgebreide expertise en aandacht vereist, kan het kiezen voor het uitbesteden van het technisch onderhoud een rendabele keuze zijn voor uw bedrijf.
Monitoring, supervisie, beheer, rapportage, technische ingrepen of dagelijkse ondersteuning om de infrastructuur te creëren en te modelleren in overeenstemming met uw behoeften en doelstellingen zijn allemaal vraagstukken die kunnen worden toevertrouwd aan een outsourcing-service, waardoor u uw onkosten beter onder controle kunt houden en dat u u opnieuw met de kernvragen van uw beroep kunt bezighouden.


Vraag een aangepaste offerte aan
Voorbeelden van infrastructuren die beheerd worden door de outsourcing-service van IKOULA
Wilt u uw architectuur aanpassen? Met het advies en de hulp van IKOULA-teams. Neem contact op met onze verkoopafdeling












Ontdek de verschillende IKOULA-outsourcingsniveaus Verschillende serviceniveaus voor uw infrastructuren

NIVEAU LIBERTY
LIBERTY-niveau Klantondersteuning
en hardwaregarantie
CADEAU
Neem contact
PREMIUM-NIVEAU
PREMIUM-niveau Liberty-niveau
+ Toezicht en audit
Neem contact
BEDRIJFSNIVEAU
ZAKELIJK niveau Premium-niveau
+ Aanpassing van procedures en supervisie + Opslag
Neem contact
FIRST-NIVEAU
FIRST-niveau Bedrijfsniveau
+ Volledige outsourcing (advies, evolutie, technisch beheer, ...)
Neem contact

Begeleiding

Ondersteuning en aangepast adviesCommercieel ingenieursteamPersoonlijke verkoopingenieurPersoonlijke verkoopingenieur. Indien nodig een technische expertVerkoopingenieur en persoonlijke technische expert
Persoonlijke projectmanager voor advies, monitoring en bouw van platformsIn optieIn optie

Assistentie

Persoonlijke en veilige klantinterfaces (facturering, statistieken, rapporten ...)
Verstrekken van operationele en incidentmeldingen
Toegang tot technische ondersteuning via e-mail24x724x724x724x7
Toegang tot technische ondersteuning via de telefoon9h - 19h
24 x 7 in optie
9h - 19h
24 x 7 in optie
9h - 19h
24 x 7 in optie
24x7
Aanwezigheid on-site24x724x724x724x7
Gegarandeerd raamwerk van technische ingrepen9h - 19h24x724x724x7
Door de klant aangepaste interventieprocedures
Beschikbare tijd per maand voor klantverzoeken, exclusief reeds inbegrepen diensten (huidige operaties en incidentbeheer)3 uur per server
Garantie technische interventietijd (GTI) per e-mail24 uur12 uur4 uur2 uur
Garantie technische interventietijd (GTI) per telefoon1uur30min15min15min
Proactieve interventietijdgarantie na het vinden van het probleembinnen 4 uurbinnen 2 uurbinnen 1 uurbinnen 30 min.
Direct contact met een gekwalificeerd contact in het datacenter (bij ons geen externe hotline!)
Afwikkeling tickets via mail door gekwalificeerd personeel (ondersteuningstechnicus, ondersteuningsingenieur, R en D)

Uitrusting

Definitie van de architectuur die het best is aangepast aan uw behoeften
Proactief voorstel voor de ontwikkeling van uw infrastructuren
Materialen en componenten getest en gecertificeerd door IKOULA
Materiaal gegarandeerd tijdens de gehele looptijd van de service
Gegarandeerde vervangingstijd (GTR-hardware)binnen 24 uurbinnen 4 uurbinnen 4 uurbinnen 4 uur

Systeembeheer

Ondersteunt volledig systeembeheer (web en database, alleen de applicatie wordt niet beheerd)
Root- / beheerderstoegang voor de client

Root- / beheerderstoegang voor de client

Root- / beheerderstoegang voor de client
Ondersteuning voor toegangsbeheer en beperkte gebruikersrechten voor het bijwerken van servergegevens

Toezicht

Systeemtoezicht (CPU, RAM, harde schijf ...), maandelijks rapport per e-mail.
Monitoring van componenten en diensten per e-mail
Aanpassing van de monitoringprocedure (items, drempels en alarmniveaus, onder voorbehoud van validatie)
Ondersteuning van het alarmbeheerProcedureboek opgesteld door de klant en ingesteld door IKOULAProcedureboek opgesteld met de klant en ingesteld door IKOULA
Beheer van ramp-ups (vinden en voorstellen van een adequate oplossing)

Back-ups

Back-upIn optieIn optie
Back-up-ruimteIn optieIn optie40 GB inbegrepen
Optioneel extra vermogen
40 GB inbegrepen
Optioneel extra vermogen
Definitie van het back-up-beleidDoor de klantDoor de klantDoor de klantDoor de klant
Realisatie van back-ups op verwisselbare media en archiveringIn optieIn optieIn optieIn optie
Back-ups herstellen in geval van een crash (systeem of hardware)Door de klant via de webinterfaceDoor de klant via de webinterfaceDoor de klant via de webinterfaceDoor IKOULA in samenwerking met de klant
Online-back-up databaseMySQL en SQL-server
In optie
MySQL en SQL-server
In optie
MySQL en SQL-server
In optie
MySQL en SQL-server
In optie

Veiligheid

Voltooide maandelijkse beveiligingsaudit - OpenVAS
Optimalisatie van serverbeveiliging na beveiligingsauditIn optie
Het toepassen van beveiligingsupdates die zijn gevalideerd door de clientIn optie
Behandeling van het beheer van de veiligheidsregels van firewallIn optieIn optieIn optie

Netwerken

Netwerksupervisie24x724x724x724x7
Percentage beschikbaarheid netwerk / connectiviteitsgarantie99,90%99,95%99,95%99,95%

Onze nagekomen verplichtingen

Niet-gerespecteerde beschikbaarheidspercentage*5 strafpunten per bevinding5 strafpunten per bevinding5 strafpunten per bevinding
GTI niet gerespecteerd*1 punt per 1/2 uur te lang
GTR niet gerespecteerd*1 punt per 1/4 uur te lang
Naleving van de data van beschikbaarheid van de exploitatierapporten*1 punt per niet gerespecteerde data
*Beschikbaarheidspercentage berekend op maandelijkse basis. 5 strafpunten komen overeen met een korting van 5% op de maandelijkse factuur van de betreffende dienst, met als plafond 20% van de maandelijkse factuur van de betrokken dienst.



Geïnteresseerd in outsourcing? Neem contact op met onze experts over uw behoeften en ontdek het serviceniveau dat bij u past. NEEM CONTACT OP MET ONZE VERKOOPSERVICE
Zij hebben ons vertrouwen toegekend






Kies het juiste serviceniveau Veelgestelde vragen

Alles bekijken Alles sluiten
Waarom zijn infrastructuur uitbesteden?
Als u voor outsourcing kiest, kunt u het onderhoud van uw machines toevertrouwen aan professionals, die de verschillende problemen van de sector op perfecte wijze beheersen.
    Kiezen voor outsourcing betekent kiezen voor:
  • Gemoedsrust: als u kiest voor outsourcing, kunt u via ons beveiligde Extranet in realtime op de hoogte worden gehouden van de status van uw infrastructuur. Indien nodig grijpen onze teams van experts vanuit onze datacenters automatisch in. U hoeft zich hier dus geen zorgen meer over te maken! U kunt zich opnieuw concentreren op uw kernactiviteiten!
  • Beveiliging: omdat de beveiliging van computersystemen onze prioriteit is, volgen onze teams een zeer strikt dagelijks wachtprotocol, waarmee ze mogelijke fouten kunnen identificeren en zo snel mogelijk kunnen corrigeren. In dit protocol zijn inbegrepen:
    • Geavanceerde monitoring met geverifieerde bronnen (sites van besturingssystemen, zoals Debian of Centos, maar ook gespecialiseerde sites zoals ANSSI, Zataz of NVD)
    • Een update van de interne informatiebases, met een lijst van de applicatie-informatie (namen en versies in kwestie) maar ook klantdocumentatie, met uitleg van de geconstateerde hiaten en corrigerende maatregelen (beschikbaar via het Extranet van elke klant).
    • Directe communicatie met klanten naar aanleiding van de ernst van de geïdentificeerde hiaten, om de uit te voeren operaties te plannen
  • Het beheer: vanuit het beveiligde Extranet van IKOULA kunt u de prestaties van uw platform volgen op basis van uw KPI's. Onze teams begeleiden u ook om uw infrastructuur aan te passen aan de evolutie van uw bedrijf, terwijl u uw kosten beheert.
Wat houdt IKOULA's outsourcing concreet in?
Omdat elk bedrijf zijn eigen infrastructuur en verschillende behoeften heeft, biedt IKOULA 4 verschillende niveaus van outsourcing: LIBERTY, PRIME, BUSINESS en FIRST. Elk serviceniveau volgt drie hoofdassen: monitoring, back-up / herstel en systeembeheer.
  1. Monitoring (Zabbix-tool):
    • LIBERTY-niveau: Controle van de status van de fysieke of virtuele server ("omhoog" of "omlaag") en controle van bepaalde netwerkpoorten.
    • PRIME-niveau: Standaardmonitoring via Zabbix. Deze tool voert nauwkeurige metingen uit en controleert de status van systeembronnen (RAM, CPU, schijf, netwerk, enz.) en services (https, web, zoeken, bdd, enz.).
    • BUSINESS en FIRST-niveau: Geavanceerde monitoring met aangepaste sondes om de beschikbaarheid te controleren, maar ook het verbruik van middelen. Op een webplatform wordt bijvoorbeeld de responstijd van een startpagina gecontroleerd. Deze maatregelen worden vastgelegd en vergeleken om dienstdegradaties vast te stellen. Voorbij een bepaalde drempel worden waarschuwingen verzonden en is menselijk ingrijpen noodzakelijk. Deze interventies kunnen stroomopwaarts worden gepland in een bestek met procedures.
  2. Back-up / herstel:
    • LIBERTY en PRIME-niveau: Beschikbaar als optie
    • BUSINESS-niveau: de klant behoudt de volledige bevoegdheden over zijn back-up en herstellingen. IKOULA blijft indien nodig beschikbaar om de klant te adviseren over de in te stellen hulpmiddelen.
    • FIRST-niveau: IKOULA-teams beheren de back-up en de restauraties namens de klant volgens de stroomopwaartse criteria. De klant kan een item niet wijzigen of herstellen zonder eerst de outsourcing-service te gebruiken. De aanwezigheid van een firewall is ook verplicht.
  3. Systeembeheer:
    • LIBERTY-niveau: inclusief bewaking van uw infrastructuur en sommige netwerkpoorten
    • PRIME-niveau: omvat naast het LIBERTY-niveau de systeemmonitoring van uw platforms (CPU, RAM, harde schijf, [...])
    • BUSINESS-niveau: omvat naast het PRIME-niveau geavanceerde en gepersonaliseerde monitoring, back-up / herstel en acties om de beschikbaarheid van services te behouden, volgens een procedureleidraad dat stroomopwaarts met de klant is gedefinieerd
    • FIRST-niveau: definieert naast het BUSINESS-niveau de menselijke arbeidstijd die nodig is voor het dagelijkse beheer van het platform (beveiligingsupdate, software)
Hoe kan men toezicht houden op zijn externe platforms?
Om outsourcing van uw platforms te ondersteunen, biedt IKOULA u verschillende rapportage- en monitoringtools, toegankelijk via een enkele en veilige webinterface, Extranet genaamd.
Hiermee beschikt u over alle informatie die u nodig hebt om uw platforms te beheren:
  • Toezicht op systemen en diensten
  • Controledashboards
  • Controle van de belangrijkste indicatoren
  • Interventierapporten
  • Jaarlijkse evaluatie, identificatie van nieuwe potentiële behoeften, definitie van belangrijke oriëntaties
Worden alle applicaties ondersteund door de outsourcingteams?
Als experts beheersen de IKOULA-teams vele toepassingen, waaronder de volgende (niet-limitatieve lijst)
  • Linux:
    • Webservices (Apache, Nginx, lighttpd, NodeJS, Haproxy, Varnish, Tomcat, PHP - FPM & module, Plesk [...])
    • Databases (MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie, MongoDB - enkel of replicatie, SQlite [...])
    • Applicaties (Docker, Supervisor,Bascule, CoroSync [...])
  • Windows:
    • Webservices (IIS, Apache, Nginx, PHP - FPM & module, Plesk [...])
    • Databases (Microsoft SQL Server - enkel of replicatie, MySQL - enkel of replicatie, MariaDB - enkel of replicatie, Postgres - enkel of replicatie [...])
Waarom IKOULA kiezen?
Kiezen voor outsourcing door IKOULA biedt bepaalde voordelen:
  • De supervisie kan volledig worden aangepast:
    • sjablonen, "made in IKOULA", kunnen worden toegepast, met aanpassing van de drempels
    • webscenario's kunnen worden gemaakt en bijgehouden, op basis van de retourcode, het zoeken naar een tekst op de pagina en de responstijd
    • specifieke elementen van toezicht kunnen in samenwerking met IKOULA-teams worden gecreëerd
    • interventieprocedures in geval van waarschuwingen kunnen ook worden ingesteld
  • Back-ups genieten een speciale aandacht:
    • ze kunnen worden aangepast (uur, periodiciteit en gevolgde back-up-methode: bestandskopie, dump, enz.)
    • ze bevinden zich standaard op een externe site, als bijvoorbeeld uw infrastructuur zich in ons IKDC1-datacenter bevindt, bevindt de back-up zich automatisch in ons 2e IKDC2-datacenter en vice versa)
  • Er zijn verschillende mogelijkheden van PRA, het is mogelijk om het hoofdplatform volledig te repliceren of om een kleiner platform met een verminderde werking te hebben.
Welke acties kunnen concreet worden uitgevoerd door de outsourcing-teams van IKOULA?
Het hangt allemaal af van het gekozen serviceniveau en de doelstellingen / behoeften van het bedrijf. Wij kunnen bijvoorbeeld vermelden:
  • Het creëren van een VirtualHost (webconfiguratie, database met de gebruiker, SFTP-gebruiker, enz.).
  • Analyse en implementatie van specifieke configuraties volgens de behoeften van de klant (omleiding, herschrijven van URL's, cache, enz.).
  • Het volgen van updates en hiaten betreffende de beveiliging van servers en applicaties, met analyse en voorstellen van oplossingen aan de klant, en vervolgens de toepassing van patches in overeenstemming met de klant.
  • Monitoring van het platform, met advies over de evolutie van deze laatste. Er kan zelfs worden gedacht aan een stuurgroep, hetzij in conf-call of zelfs op locatie.
  • Dagelijkse monitoring van platformback-ups, met automatische correctie van fouten (upgrade, enz.). Het belangrijkste is om ALTIJD een functionele back-up te hebben!